چیزی که خیلی ها درباره ی طراحی گرافیکی نمیدانند این است مه همه چیز پشت ظاهر خوب آن پنهان شده است. طراحی یک علم پایه است قوانین و اصولی دارد که با پیاده سازی آنها سطح مهارت طراحی شما ارتقا میابد.
دربارهی بخش فنی طراحی زیاد در فضای آنلاین صحبت شده است، اما به هر دلیلی باید این اصول اولیهی طراحی به درستی رعایت شوند که ناآگاهی از آنها به ویژه برای افرادی که خودشان به دنبال یادگیری طراحی هستند، ضروری است.با ما همراه باشید تا ۷ اصل طراحی گرافیکی برای بهبود طراحی را باهم مطالعه کنیم.
۷ اصل مهم برای ارتقای سطح طراحی گرافیکی وجود دارد که اگر بتوانید همیشه آنها را در یک پروژهی جدید به درستی به کار گیرید، بیشک طرح نهایی شما نسبت به رقبای برجستهتر خواهد بود و آن چیزی میشود که خودتان و مخاطب از آن رضایت کافی خواهید داشت. در ادامه به این ۷ اصل مهم میپردازیم.
حس تعادل باید طرح های گرافیکی شما به چشم بخورد که تقارن هر طرف به طور کامل رعایت شده باشد ،وزن دیداری هر سمت از طرح باید به گونه ای باشد که به شکلی منسجم و خود خواسته حس تعادل را ایجاد کند.
وزن دیداری میتواند توسط سه عامل متفاوت دارد:
البته در موارد فوق عوامل دیگری میتوانند در ایجاد وزن موثر باشند .
با استفاده از سه عاملی که در بالا گفته شد میتوانید دو نوع تعادل ایجاد کنید؛ متقارن و نامتقارن.
تعادل متقارن :این تعادل زمانی است وزن دیداری بین دوطرف طرح به اندازه ی مساوی تقسیم شده باشد.
تعادل نامتقارن:تعتدل زمانی است که وزن دیداری به صورت عمدی و با فکر قبلی به صورت نامساوی بین دو طرف طرح تقسیم شده باشد .فضای سفید و به عنوان وزن دیداری یک سمت از طرح استفاده می شود.
فونت ها تقریبا به تعادل نامتقارن وابسته اند. استفاده از فونت های برجسته مانند فونت هایی که بولد هستند یا توجه مشتری را جلب میکنند فرم های ساده تر ترکیب خوبی برای تعادل نامتقارن ایجاد میکند.
با استفاده از پلاتهای رنگی میتوانید تعادل متقارن یا نامتقارن ایجاد کنید. پلاتهای رنگی متقارن از رنگهایی استفاده میکنند که تماما با یک میزان روشنایی یا شدت رنگ دیده میشوند و در نتیجه هر کدام وزن دیداری یکسانی دارند. همهی آنها باید در کنار هم و بدون جلب توجه بیشتر نسبت به یک رنگ بتوانند به صورت منسجم کنار هم قرار گیرند.
پلات های نامتقارن از یک یا دو رنگ استفاده میکند.نسبت به دیگر رنگ ها برجسته تر به نظر میرسد.استفاده از پلات رنگهای سیاه، سفید و قرمز باعث ایجاد تعادل نامتقارن میشود؛ چرا که قرمز وزن دیداری بیشتری دارد اما زمانی تعادل سیاه و سفید حفظ میشود که کنار هم قرار گیرند.
فضای سفید یا مقدار فضای مخالفی که هیچ کدام از آلمان های طراحی در آن وجود ندارد. فضایی از طرح را اشتغال میکند. و خودش به تنهای میتواند یم آلمان از طرح باشد. فضای خالی برای ایجاد تعادل در طرح خود استفاده کنید.
اینکه بخواهید کل صفحه را از فضای سفید یا تک رنگ پر کنید، کمکی به تعادل طرح شما نمیکند. در واقع باعث میشود طرح غیرحرفهای و نامناسب به نظر برسد. باید از فضای سفید به عنوان یکی از المانهای طراحی استفاده شود؛ چرا که وزن دیداری زیادی دارد. همچنین میتوانید تعادل متقارن را با ایجاد فضای سفید در هر دو طرف طرح انجام دهید یا با استفاده از میزان زیادی فضای سفید، به صورتی المانهای یک سمت از طراحی را برجسته کنید که تعادل نامتقارن ایجاد شود.
مجاورت زمانی است که گروهی از آیتم های مختلف در فاصله نزدیکی از هم قرار میگرند. و از نطر بصری کاملا مشخص است با هم رابطه دارند . این کار باعث میشواد بتوانید سازماندهی خوبی در طراح خود ایجاد کنید. سازماندهی خوبی در طراح خود ایجاد کنید که اطلاعات سادهتر به خاطر سپرده شوند. مغز ما، سازماندهی را دوست دارد، در نتیجه وقتی یک طرح به خوبی سامان یافته باشد، هم جنبهی ظاهری بهتری دارد و هم بهتر میشود از آن استفاده کرد.
متون زیادی که در یک گروه قرار دارند وقتی کنار هم باشند میتوانی راحت تر آن ها را بفهمیم .مطمین شوید .تیترها ،زیر تیترها و متن بدنه تمامی به صورت درست براساس موقعیت خود گروه بندی شده اند.
قراردادن تصاویر نزدیک متون مرتبط باعث میشود درک طرح بهتر صورت گیرد و همچنین راحتتر آن را به خاطر سپرد. از آنجایی که یادگیری بسیاری از ما به صورت دیداری است، گروهبندی تصاویر و تصویرسازی مرتبط با متون باعث میشود مطالب مرتبط را بهتر فرابگیریم.
هر کدام از المانهای طراحی باید از نظر بصری در جای درستی از صفحه قرار گیرد. فرقی نمیکند متن در کنارههای صفحه، لبهی تصویر یا بالای آن باشد. هیچ چیزی نباید به صورت دلخواهانه در صفحه قرار گیرد. این اولین اشتباهی است که بسیاری از طراحان انجام میدهند و به سادگی میتوان آن را حل کرد.
تمامی متون باید به یک صورت چیده شوند.به درستی بخواهید آنها را از سمت راست ،چپ یامرکز، یک خط کنید،کار بسیار دشواری است. بهتر است از یک چیدمان ثابت استفاده کنید تا طرح شما دچار پراکندگی نشود.
دقت کنید که تصاویر در جای درستی از صفحه قرار گرفته باشند. اصولا بهترین مکان برای تصاویر حتی آنهایی که متن دارند، کنار صفحه است.
برخی طراحی های گرافیکی ،جاهای عجیب و غریبی برای قرار دادن لوگو دیده میشود. مهم نیست که توجه اصلی روی لوگو باشد و تنها به عنوان نشانه ای ازبرند باید در طرح باشد. بهترین جا برای قرار دادن آن به عنوان یکی ار المان های تصویر ذر گوشه ی صفحه است. میتوانید آن را در یک کادر رنگی یا بالای یک تصویر قرار دهید. اما اگر قرار است توجه به لوگوی شما باشد، آن را در مرکز یا کنار دیگر المانهای مهم طرح قرار دهید.
مشخه های معینی چون فنت ها ، رنگ ها ، طرح بندب، المان های طراحی و …. در طرح باعث یکپارچگیو انسجام در طرح میشود. این کار زمانی بیشتر کاربردی است که بخواهید چند طرح مرتبط را طراحی کنید.
اسناد چند صفحهای داشته باشید، چرا که تکرار المانهای طراحی همه چیز را کنار هم نگه میدارد و باعث ایجاد حس یکپارچگی و ثبات میشود. همچنین تکرار اولین روش برای ایجاد هویت بصری یک برند است.
دویا سه فونت یکسان در طرح خود استفاده کنید و مطمین شوید. فونت ها همیشه از یک نوع هستند. فونت هدر یا تیتر خود را فونتی را انتخاب کنید که در کل طرح شما همین فونت باشد. فونتی برای متن بدنه بهره بگیرید که دیگر متون بدنه ی طرح نیز با آن نوشته شده است.
سعی کنید المانهای طراحی مانند اشکال یا خطوط را چندین بار در طرح خود تکرار کنید. این کار باعث انسجام طرح میشود و همچنین کل طرح را به صورت یک پوستهی واحد نشان میدهد.
از پلات رنگی مشابه در کل طراح خود استفاده کنید و وقتی مقدور بود از همان رنگها برای المانهای مشابه طراحی بهره ببرید. اگر برای میان تیترها از رنگ قرمز استفاده کردید، برای هر کدام از میانتیترهای دیگر از همین رنگ بهره بگیرید.
چندین سند و طرح از یک سری مشابه گاهی اوقات بهتر است حتی اگر محتوا به تناسب تغییر میکند.از طرح بندی مشابه استفاده کنید. میتوانید در بروشورها یا طراحی ویژه ی رسانه های اجتماعی انجام دهید.
اگر دو آیتم دقیقا شبیه هم نیستند، آنها را متفاوت نشان دهید. در بسیاری از موارد، آنها کاملا متفاوت هستند. این کار باعث میشود صفحهی شما جذابتر شود و المانهای مشخصی در بین دیگران برجسته شوند. همچنین به سازماندهی طرح شما کمک شایانی میکند.