تفاوت بازاریابی محتوا با بازار یابی سنتی:
همه چیز درباره بازاریابی محتوا
به نظر میرسد که اهمیت بازاریابی محتوا در جهان آن قدر روشن است که صحبت کردن درباره آن دیگر ضرورتی نداشته .جای تعجب است که بخش قابل توجهی از کسب وکارها ب این حالا بسیاری از کسب و کارها هنوز به درستی ضرورت بازاریابی محتوا را نمی دانند بازار یابی محتوای به چه معناست وچنین روش هم با چنین عنوانی وجود دارد .تمامی این عوامل دست به دست هم داده تا همچنان بخش قابل توجهی از سایتها به دلیل اهمیت ندادن به این موضوع شکست بخورند و نتوانند به اهدافی که از قبل برای خودشان تعیین کردهاند برسند. ما در این مقاله قصد داریم تمام نکات مهم همه چیز درباره بازاریابی محتوا توضیح دهیم و ضمن آشنا ساختن شما با تاریخچه بازاریابی محتوا به بیان ضرورتها، روشها و فرآیندهای این شاخه از بازاریابی بپردازیم. اگر شما هم جزو علاقهمندان به مباحث استارتاپی هستید و یا از مدتها قبل تصمیم گرفتهاید سایت یا فروشگاه اینترنتی خودتان را راه اندازی کنید مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد میکنیم.
بازاریابی محتوا یکی از روشهای بازاریابی است که در میان مدت و بلند مدت منجر به ایجاد ارزش برای یک کسی و کار یا فروشگاه اینترنتی می شود.زیرا ین نوع از بازاریابی در حقیقت یک استراتژی بلندمدت است که بر ایجاد یک رابطه قوی با مخاطب هدف متمرکز است و تلاش میکند با دادن محتوای با کیفیت به مخاطبان با آنها ارتباط برقرار سازد. بازاریابی محتوا طی چند قرن گذشته راه زیادی را طی کرده است. بسیاری از شرکتهای بزرگ جهان همچون شرکت مایکروسافت و سیسکو از این روش بازاریابی استفاده میکنند. البته بازاریابی محتوا تنها به کسب و کارها و شرکتهای بزرگ اختصاص ندارد؛ بلکه کسب و کارهای کوچک و حتی فروشگاههای یک نفره ای هم در سراسر جهان وجود دارند که از طریق بازاریابی محتوا کسب و کارشان را توسعه دادهاند. رویکرد این شاخه از بازاریابی استراتژیک است و بر ایجاد و توزیع محتوای با ارزش تمرکز دارد.محتوایی که بتواند به جذب مخاطب بینجامد و در نهایت با مشتری به سوی یک کسب و کار، سودآور باشد. زمانی که مشتریان تصمیم به خرید میگیرند،
حدس میزنید که بازاریابی محتوا از چند سال پیش به وجود آمده. تاریخچه بازاریابی محتوا شاید به ۵۰،۷۰ و یا حداکثر به ۹۰ سال برسد .محتوا به نقاشی انسان های اولیه روی غارها باز می گردد.فالیت های بازاریابی محتوا را ده ۱۷۳۰ میلادی دانست.زمانی که به نام بنجامین فراکلین سالنامه ای زا منتشر کرد.مردم را میخواست مردم را از محتوای مورد نظر خود با خبر سازد.
بازار یابی محتوا در گذر تایخ شخصی به نام جان دیر که در یک شرکت تراکتوری کار میکرد.کاری مشابه فرانکلبین انجام داد.مجله سبک زندگی برای کشاورزان تولید کردند که آن را به طور رایگان در بین مخاطبان به اشتراک میگذاشتند. این کار تنها به این دلیل انجام شد چون جان دیر به اهمیت مفهوم بازاریابی محتوا پی برده بود. او به خوبی کارکرد بازاریابی محتوا را فهمیده بود و دریافته بود که اگر محتوای رایگان و مفید برای بازار هدف خود تولید کند، مخاطبان بسیار بیشتر با صاحبان کسب و کار ارتباط برقرار میکنند، پیام آنها را گسترش میدهند .تاریخچه بازاریابی محتوای ۳۰۰ ساله است. اگر چه روشهای بازاریابی محتوا در طول این چند صد سال تغییر کرده، اما فرمول تولید محتوای عالی تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده است؛ فرمولی که منجر به صف گرفتن مردم برای خرید محصولات یک کسب و کار میشود. با گذر از تاریخچه بازاریابی محتوا باید گفت که در دنیای مدرن بازاریابی محتوا همواره از سه بخش کلی یا سه مرحله تشکیل شده است؛ در مرحله اول نقاط حساس مشتری که اصطلاحاً نقاط درد نامیده میشوند، باید شناسایی شوند
تفاوت بازاریابی محتوا با بازار یابی سنتی:
وقتی بازرایابی سنتی صحبت می میکنیم در حقیقت به روش هایی اشاره میکنیم که تعامل محورنیست. در روش های قدیمی تر بازاریابی کسب و کار ها چندان موضوعیتی به مشتریان و جامعه مخاطبان خود نمی دادند وتنها درصدد بودند با تبلیغات پیاپی ومستمر خود آن را بمباران کنند.توسعه کسب و کارها و افزایش تعداد آنها سبب شد تا افراد از تبلیغات یک سویه خسته شوند و در عوض به دنبال راههایی برای افزایش آگاهی درباره محصولات مورد نیاز خود باشند. در دنیای امروز افرادی که قصد خرید محصولی را دارند، دیگر به ظواهر تبلیغاتی اهمیت نمیدهند؛ چون تجربههای ناموفق خرید به آنها نشان داده که در بسیاری از مواقع پشت این تبلیغات رنگارنگ و بیلبوردهای بزرگ محصول با کیفیت و قابل عرضه ای وجود ندارد؛ در عوض آنها ترجیح میدهند از قبل درباره محصولات آگاهی کسب کنند و در تصمیمگیریها اطلاعات محصول، ویژگیهای منحصربهفرد و تفاوت آن محصولات مشابه را لحاظ کنند. در بازاریابی سنتی کسب و کارها تنها میتوانند افراد را از وجود خود و وجود محصولات خود آگاه کنند؛ اما بازاریابی محتوا به کسب و کارها کمک میکندبازاریابی سنتی در عصر حاضر تأثیرگذاری چندانی ندارد و تجربه نشان داده که تنها باعث از بین رفتن منابع مالی و اتلاف زمان برای یک برند میشود. یک بازاریاب محتوا به دنبال راههای بهتر برای جذب مشتری است و سعی میکند به جای آن که صرفاً محصولات یا خدمات خود را به صورت یک طرفه برجسته سازد