هوش تجاری. پاور پوینت کد 126
هوش تجاری. پاور پوینت کد 126
همزمان با رواج رایانههای شخصی، مطمئناً به دلیل پیشرفتهای اخیر فناوری، استفاده از هوش تجاری در قرن بیست و یکم افزایش یافته است. با این حال، ریشههای هوش تجاری به قرن نوزدهم باز میگردد. در این مقاله، ما قصد داریم تاریخچه هوش تجاری را در قرنهای 19 و 20، تا به امروز بررسی کنیم.
تاریخچه هوش تجاری و تکامل آن
هوش تجاری مورد استفاده در جنگ جهانی دوم
استفاده متفقین از رمزنگاری در طول جنگ جهانی دوم نمونهای عالی از ابزارها و اصول هوش تجاری است که در محیطی بسیار متفاوت به کار گرفته شده است. متفقین مجبور بودند حجم زیادی از ارتباطات آلمانی را جمع آوری کرده; آن ارتباطات رمزگذاری شده را از نظر روند بررسی کرده و سپس اطلاعات مفیدی را در این روندها بیابند.
جهش بزرگ بعدی در تاریخ هوش تجاری با توسعه هارد دیسک انجام شد. هارد دیسکهایی که امروزه شناخته میشوند توسط IBM اختراع شد و اجازه ذخیره حجم وسیعی از داده ها را داد. این نوآوری فنی پایه و اساس هوش تجاری مدرن بود. بدون نمایش دادههای دیجیتالی، استفاده از ابزارهای هوش تجاری که شبیه به ابزارهای مدرن است; کار سختی است. IBM همچنان در تاریخ هوش تجاری پیشرو خواهد بود.
به عنوان مثال، در سال 1958، یک مقاله مجله کلیدی A Business Intelligence System ، توسط کارمند IBM ، هانس پیتر لون، منتشر شد. این مقاله آینده نگری و چشم انداز قابل توجهی را در مورد اینکه هوش تجاری در سالهای آینده چگونه خواهد بود، نشان داد. این مقاله به چالشهایی که سازمان ها به دلیل حجم زیاد اطلاعاتی که برای تصمیم گیری و استفاده از آنها برای تصمیم گیری دارند، پرداخته بود.
لون همچنین با ارائه طرح راه حلهایی که میتواند به شرکت ها در استفاده موثرتر از داده ها کمک کند، مهارت فنی خود را نشان داد. فناوریهای ذکر شده در مقاله توسط IBM برای ایجاد برخی از اولین سیستمهای هوش تجاری واقعی استفاده شد. به همین دلیل، از هانس پیتر لوهن به عنوان “پدر هوش تجاری” یاد میشود.
آنچه واقعاً قابل توجه است این است که هانس چندین روند پیشرفته فعلی هوش تجاری را پیش بینی کرد و تا آنجا پیش رفت که توانایی یادگیری سیستمهای اطلاعاتی را بر اساس علایق کاربران را نیز پیش بینی کرد. به عبارت دیگر، یادگیری ماشین در دهه 1950 توسط سوپراستار IBM پیش بینی شد!
1970 سیلوهای داده (دادههای پراکنده)
دهه 1970 دوره ای بود که نامهای بزرگی مانند SAP شروع به استفاده از هوش تجاری برای مشتریان بزرگ خود کردند. آنها به شرکتها کمک کردند دادههای خود را در پایگاههای داده قرار دهند و بر اساس آن داده ها گزارش ایجاد کنند.
با این حال، این پایگاه دادهها اغلب به دلیل تک بعدی بودن، جدا از هم بودند و انعطاف پذیری استفاده از آنها محدود بود. دادههایی که به روشی خاص در یک پایگاه داده وارد میشوند، برای ورود به پایگاه داده ای دیگر به روش کاملاً متفاوتی نیاز داشت.
به عنوان مثال، در ایالات ایالات متحده، یک پایگاه داده ممکن است از حروف اول مانند “OH ، NJ ، NY” استفاده کند. در حالی که پایگاه دیگر از نام کامل “اوهایو، نیوجرسی، نیویورک” استفاده میکند. پایگاه دادهای که برای خواندن ایالتهای ایالات متحده به عنوان حروف اول تنظیم شده است، درصورت وارد شدن نام کامل نمیتواند از آن داده ها استفاده کند. این دست از مشکلات در سیستمهای BI باعث میشد پایگاه دادهها برای “مکالمه متقابل” با یکدیگر با چالشهایی همراه باشند.
با این حال، بدون این مراحل اساسی، نوآوریهای دهه 1980 و فراتر از آن امکان پذیر نبود.
هوش تجاری کاربردی – Nielsen Data Marts
یکی از اولین کاربردهای واقعی BI از Nielsen ارائه شد. نیلسن شرکتی است که رتبههای نیلسن را تولید میکند، که میزان سنجش تعداد افراد تماشای یک برنامه تلویزیونی خاص در هر زمان را تعیین میکند.
در دهه 70 ، آنها با IRI همکاری کردند تا به خرده فروشان Data Mart (بازار داده) دارای ابعاد مختلف ارائه دهند. این بازار داده به تجار کمک کرد تا روند فروش و تجزیه و تحلیل خرده فروشی را مشاهده کنند; که در غیر این صورت ممکن بود این اطلاعات را از دست بدهند.
