روابط عمومی سئو چیست؟

روابط عمومی سئو چیست؟

روابط عمومی سئو چیست؟

با توجه به تغییرات پی‌درپی بازاریابی دیجیتال در دنیای امروز، شرکت‌ها با چالش یافتن روش‌هایی جدید و هوشمندانه برای حفظ حضور قدرتمند خود در فضای آنلاین دست ‌وپنجه نرم می‌کنند. جدیدترین به‌روز رسانی‌های الگوریتم گوگل حاکی از آن است که وب سایت‌ها برای موفقیت در بازار دیجیتال امروزی باید تمرکز خود را به سوی تولید محتوای با کیفیت متمایل کنند.
این دقیقاً همان جایی است که ارزش واقعی تیم متخصص ارتباطات عمومی نمایان می‌شود و مفهومی به نام سئو پی آر SEO PR یا همان روابط عمومی سئو پدید آمده است .

از دیدگاه سنتی” ارتباطات عمومی” فرایند ارتباط استراتژیک است که میان یک برند، سازمان، فرد یا هر مخاطبی رابطه مشترک سودمند ایجاد می‌کند. در مورد بازاریابی دیجیتال متخصصان PR (روابط عمومی) دارای مهارت‌های تخصصی گسترده‌ای هستند که به ‌طور کامل با تاکتیک‌های هوشمندانه سئو همسو است.

روابط عمومی، از زمان ایجاد موضوع تا هدف قرار دادن مخاطب و ایجاد ارتباط مهمترین گام برای برندهایی است که قصد دارند ترافیک سازمانی خود را افزایش دهند.

ایجاد محتوای مرتبط

در دنیایی که محتوا سریعاً به سئو ختم می‌شود متخصصان روابط عمومی، بهترین حامیان برند و راوی‌های موضوعات هستند که می‌توانند از طریق محتوایی با کلمات غنی و متمایز رتبه سایت را ارتقا دهند. متخصصان باهوش PR روزانه با خبرنگاران، وبلاگ نویسان و افراد تاثیر گذار بر صنایع همکاری دارند و می‌دانند برای هرمخاطبی چطور باید موضوعاتی منحصر به‌ فرد ایجاد کرد.

جدیدترین به ‌روزرسانی‌های الگوریتم گوگل با تأکید بر مفهوم محتوای با کیفیت و واقعی باعث شده تا شیوه‌های PR در ردیف اول اهمیت سئو قرار گیرند. بر مبنای این به ‌روزرسانی‌ها لینک سازی محض هر روز کم‌ ارزش‌تر می‌شود و لازم است تا شرکت‌ها استراتژی‌های خود را از شیوه لینک سازی قدیمی تغییر دهند و از شیوه‌هایی مانند واگذاری به دایرکتوری‌ها برای ذکر شدن برندشان در سایت‌های بسیار معتبر استفاده کنند.

از دیدگاه یک PR مؤثرترین محتوا شامل بخش‌هایی ست که دارای زمان‌بندی بوده، به راحتی قابل درک باشند، از نظر بصری جذاب بوده و برای خواننده مدرنی که از وسایل دیجیتالی مختلفی استفاده می‌کند به راحتی قابل استفاده باشد. محتوایی که دارای پیام‌ رسانی شفاف و قدرت کاربردی باشد می‌تواند مخاطب را از یک خواننده محض به حامی پرشور برندی تبدیل کند.

شناسایی مخاطب در سئو پی آر SEO PR

یک تیم روابط عمومی خوب می‌داند که راز محتوای تأثیرگذار به وجود آوردن چیزی است که مخاطب در جستجوی آن است. وقتی موضوع ایجاد محتوای موفق مطرح می‌شود طرفداران روابط عمومی فراتر از اشاعه موضوعات مرتبط از مزایای بیشتری برخوردار می‌شوند: می‌دانند که چگونه و چه نوع مخاطبانی را تحت تاثیر قرار دهند.

تحقیقات استراتژیک فرصت‌های جدیدی را برای هدف قرار دادن اقشار مختلفی از مخاطبان یک برند تعیین می‌کند و به یک شرکت این امکان را می‌دهد تا بهتر درک کنند که کدام یک از نیازهای مخاطبان انها برآورده نشده‌اند.

ایجاد محتوای مناسب برای این نوع مخاطبان باعث وفاداری سفیران برند خواهد شد و ارتباطات جدیدی به وجود می‌آورد و درعین‌حال از طریق اشتراک ویروسی محتوا می‌تواند مشتریان جدیدی به وجود بیاورد.

 به‌ علاوه اگر قرار است بخشی از محتوا به بیشترین موفقیت برسد قبل از آغاز توسعه مرتبط باید این موضوع را مدنظر قرار داد، آگاهی از این موضوع که آیا قرار است محتوایی در توییتر به مصرف برسد یا خیر، استفاده از وبلاگ‌های کوچک اما مدنظر یا پنجره‌های کشویی دارای اطلاعات ارزشمند اولین گام مهم برای ایجاد محتوایی ست که افراد واقعاً آنرا خواهد خواند و از سایت‌های خود به آن لینک خواهند کرد.

یک تیم روابط عمومی خوب می‌داند که حتی اگر برای مخاطبان هدفتان مرتبط ‌ترین محتوا را ارائه دهید درصورتیکه در رسانه مناسب عرضه نشود فایده‌ای نخواهد داشت.

رسانه‌های اجتماعی و مخصوصاً توییترهمگی به امر تقویت گفتگوی مرتبط با کاربران می‌پردازند و به مسیر کلیدی برای متخصصان PR تبدیل‌ شده‌اند تا موضوعات برند را با روزنامه‌ نگاران، وبلاگ نویسان و هر فرد مرتبط دیگری به صورت روزانه به اشتراک بگذارند. ایجاد رابطه پایدار با عاملان کلیدی موجب تقویت اعتبار برند در نظر مخاطبان هدف شده و مشتریان بالقوه و بازدیدکنندگان جدیدی را برای وب سایت شما رقم می‌زند.

ایجاد روابط استراتژیک

متخصصان روابط عمومی مانند کارشناسان سئو بر اهمیت ایجاد روابط کلیدی با صاحبان صنایع مرتبط، واقف هستند. چنین روابطی چه با خبرنگاران و وبلاگ نویسان، چه با متخصصان و ارزیاب‌های صنایع یا سایر شرکت‌هایی فعال در حوزه مشابه به ایجاد برند به عنوان یک منبع آنلاین معتبر کمک می‌کند.
وقتی به عنوان یک منبع معتبر شناخته شود، لینک‌ها چه به صورت دائمی و چه به صورت موقتی با سهولت بیشتری به دست خواهند آمد.

به دست آوردن جایگاه و لینک‌های با کیفیت برای محتوای مرتبط به سایت شما کمک می‌کند تا بیشتر به آن لینک شود و رتبه کلمات کلیدی افزایش می‌شود و در عین از بهترین شیوه‌های سئواستفاده می‌کنید. لینک‌هایی که به انها تأکید می‌شود به جز اینکه باعث ذکر نام برند می‌شوند یک تاکتیک PR مهم است که از طریق آن دامنه‌های معتبر به سایت شما متصل می‌شوند بدون اینکه شما لینکی ارائه کرده باشید.

پاندای معروف گوگل که در اوایل ۲۰۱۴ آغاز شد نشان می‌دهد که وقتی گوگل در یک موضوع خاص سایتی را معتبر اعلام می‌کند تضمینی است بر اینکه اکنون ذکر نام برند نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. هرچند که انها فاقد ارزش سئو یکسانی به عنوان یک لینک واقعی با یک سایت هستند می‌توانند با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط به افزایش رتبه شرکت شما کمک کنند و حجم ارزشمندی از بازدیدکنندگان را از طریق موتورهای جستجو به سوی سایت شما سرازیر کنند.

این همان کاری است که متخصصان PR دهه‌هاست مشغول انجامش هستند و در دنیای دیجیتال روزبه‌روز مهم‌تر می‌شود.
یک تیم روابط عمومی خوب با لینک سازی و قرار دادن موضوعاتی در سایت‌های متنوع و معتبر می‌تواند به کسب اعتبار یک برند در حوزه خود کمک کند. با توسعه صحیح PR ترافیک و فروش سایت شما بسیار افزایش خواهد یافت و درعین‌حال سطح جدیدی از وفاداری به برند را از سوی مخاطبان به دست خواهید آورد.

جمع‌بندی:

موتورهای جستجو شیوه‌های قدیمی سئو را کنار گذاشته‌اند، شیوه‌هایی مثل اسپم کردن نظرات وبلاگ‌ها و واگذاری به دایرکتوری‌ها و در نتیجه ارزش PR از نظر افزایش ترافیک سازمانی روزبه‌روز مهم‌تر می‌شود.
برندها با تغییر رویه از لینک سازی اتفاقی به سوی ایجاد محتوای باارزش اکنون قابلیت اعتبار سازی در حوزه فعالیت خود را دارند و محاوره‌های بامعنایی با مخاطبان خود ایجاد می‌کنند و اشتراک محتوا از طریق رسانه‌های اجتماعی و تاکتیک‌های سنتی‌تر روابط عمومی را ترویج می‌کنند.
یک تیم متخصص روابط عمومی، با آگاهی از اینکه چه مخاطبانی را هدف قرار دهند و از چه محتوای مناسبی استفاده کنند و نیز لینک سازی مؤثر و جاگذاری موضوعات متناسب، می‌توانند اعتبار خوبی برای برند شما به وجود بیاورند و آگاهی را ایجاد کنند که مشتریان جدیدی برای شما در پی داشته باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *