تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک به شیوه ای از تجارت گفته می‌شود که در آن بازارهای خرید و فروش به صورت آنلاین صورت می‌گیرد. به این معنا که شبکه‎های اینترنتی به عنوان واسطه میان مصرف کنندگان و تولیدکنندگان عمل می‌کنند. فروشگاه‎های اینترنتی در حکم بنگاه‎های اقتصادی عمل می‌کنند و کاربران اینترنتی نیز همان خریداران و مشتریان می‌باشند. از تجارت الکترونیک می‌توان با عنوان «کسب و کار اینترنتی» نیز یاد کرد. در سال‎های اخیر به دلیل رشد روزافزون استفاده از اینترنت، تجارت الکترونیک بیش از پیش کاربرد یافته است که همچون گذشته یک واژه بیگانه و نامأنوس به شمار نمی‌رود.

انواع تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک به لحاظ تراکنش‌ها به انواع مختلفی طبقه بندی می‌شود:

ارتباط فروشنده با فروشنده (B2B): در این روش بنگاه‎ها و فروشنده‎ها به عنوان طرفین معامله به شمار می‌روند.
ارتباط فروشند و مشتریان (B2C): در این نوع تجارت که بسیار رایج است، ارتباط تجاری مستقیم بین فروشنده‎ها و مشتریان برقرار می‌باشد.
ارتباط مشتریان و فروشنده‎ها (C2B): در این نوع خریداران به کمک اینترنت محصولات شرکت‎ها را اعم از کالا و یا خدمات خریداری می‎کنند.
ارتباط مشتریان با مشتریان (C2C): در این شیوه ارتباط خرید و فروش میان مشتریان برقرار می‌باشد.
ارتباط بین بنگاه‌ها و سازمان‌های دولتی (B2A): این نوع تعاملات تجاری بین بنگاه‎های اقتصادی و شرکت‎ها می‌باشد که از جمله پرداخت مالیاتها و عوارض از  جمله تعاملات آنها به شمار می‎رود.
ارتباط بین دولت و شهروندان (G2C): در این نوع تجارت الکترونیک ارتباط اصلی میان دولت و توده مردم برقرار است که شامل بنگاه‌های اقتصادی، موسسات دولتی و کلیه شهروندان می‌باشد. این شیوه تجارت در ذیل دولت الکترونیک می‌گنجد.
 ارتباط بین دولت‌ها (G2G): در این نوع تجارت الکترونیک، ارتباط میان دولت‎ها برای برقراری روابط تجاری از قبیل صادرات و واردات می‌باشد.

کاربرد تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیکی در سطح وسیعی کاربرد دارد به این معنا که نه تنها شامل خرید و فروش از طریق اینترنت است؛ بلکه  شامل سایر جنبه‌های فعالیت تجاری مانند تهیه لیست از کالاها، مدیریت تولید، تهیه، توزیع، جا به جایی کالاها و همچنین خدمات پس از فروش می‌شود.

مراحل راه اندازی تجارت الکترونیک
ثبت دامین
طراحی سایت حرفه ای
خرید فضای اینترنتی
پرداخت الکترونیکی
ایجاد و تأمین امنیت وب سایت برای مشتریان
بازاریابی، تبلیغات و جذب مشتریان

مزایای تجارت الکترونیک چیست؟

۱- قابلیت کاهش قیمت محصولات
۲- جهانی شدن فعالیت شرکت‎ها
۳- افزایش تعداد مشتریان از طریق بازاریابی
۴- امکان خرید بصورت آنلاین و در هر ساعت از شبانه روز
۵- گسترش فعالیت‎های شرکت در سطح ملی و بین‌المللی
۶- امکان مقایسه سریع و به موقع قیمت محصولات توسط مشتریان
۷- تسهیل حمل و نقل عمومی و کاهش هزینه‎های ارتباط از راه دور
۸- دسترسی مشتریان به اطلاعات مربوط و مفصل در عرض چند ثانیه
۹- کمک به شرکت‎های کوچک برای مقابله و رقابت با شرکت‎های بزرگ
۱۰- تهیه مواد و خدمات مورد نیاز در کمترین زمان ممکن  از سایر شرکت‎ها
۱۱- ایجاد انتخاب‎های گسترده برای مشتریان و در نتیجه رضایتمندی آنها
۱۲- امکان تعامل و برقراری ارتباط میان مشتریان و مبادله نظرات و مقایسه تجربیات آنها
۱۳- امکان کار در منزل و کاهش نیاز به طی کردن مسافت‎های درون شهری و به تبع آن کاهش ترافیک و آلودگی
۱۵- حذف واسطه‎ها و کوتاه کردن کانال‎های بازاریابی و در نتیجه تولید محصولات با قیمت نهایی کمتر و سود بیشتر
۱۶- امکان استفاده مردم در  سراسر دنیا اعم از کشورهای صنعتی و در حال توسعه و مناطق روستایی و دورافتاده
۱۷- کاهش هزینه توزیع و تولید، افزایش کیفیت خدمات اجتماعی و خدمات بهداشتی درمانی

 معایب تجارت الکترونیک
۱- کاهش میزان تولید
۲- تأثیر ناشناخته آن بر روابط اجتماعی انسان
۳- کاهش تولید شرکت‌های ورشکسته
۴- اینترنت به عنوان یک شبکه فاقد سیاست‌گذارى و بدون ‎مالک
۵- از بین رفتن بخش وسیعی از مشتریان با واگذارى بخش عمده‌اى از بازارهاى صادراتى به رقباى خارجی
۶- مسلط شدن مدیریت و سرمایه گذاران خارجى با حداقل بها بر مراکز تولیدی داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *