آموزش سئو وبسایت به صورت کامل

آموزش سئو وبسایت به صورت کامل

اهمیت سئو برای یک سایت واقعا به شدتی زیاد هست که قابل توصیف نیست. امروزه سئوبه یک علم تبدیل شده شاید بهتره بگم این علم به شدتی پیشرفت کرده که به شغل تبدیل شده .

حالا سئو یا بهینه سازی موتور جستجو برای  سایت شما چرا مهم هست ؟ احتمالا شما میبینید در موتور های جستجوگر مثل گوگل , یاهو , بینگ … و موتور های جستجوی دیگر زمانی که کلمه ای مورد جستجو قرار میگیره یه سری سایت به ترتیب برای شما نمایان میشه , شاید یه کاربر معمولی ندونه چرا به فرض مثال یک چرا اول قرار گرفته و سایت های دیگر به ترتیب پشت سر سایت اولی .. ولی شما وب مستر ها مطمئنا باید بدونید که دلیل این رتبه بندی چیزی نیست جز سئو .. شاید تعریف خیلی افتضاحی کردم ولی شما به بزرگی خودتون ببخشید .

امروز برای شما آموزش سئو وب سایت به صورت کامل آماده کردم که امیدوارم مفید واقع بشه .

خیلی خوب مقدمه رو طول نمیدم و میریم سر اصل مطلب

۱- کلمات کلیدی موثر

شما میتونید از هزاران کلمه کلیدی برای هر پست و صفحه ی خود استفاده کنید . ولی اگه ندونید دقیقا کاربران چه چیزی رو چستجو میکنن برای بدست آوردن اطلاعات باور کنید هیچ کدوم از اون کلمات به درد شما نخواهد خورد . من خیلی از سایت هارو دیدم کلی کلمه کلیدی استفاده میکنن شاید ۱۰۰ تا  , خوب این به نظر من یه سئو افتضاح هست هیچ بلکه هیچ کمکی هم به افزایش ترافیک وب سایت شما نمیکنه . شما با ۵ تا ۱۰ کلمه کلیدی خوب می تونید شاید کاری فراتر از ۱۰۰ تا کلمه کلیدی انجام بدید . خوب حالا موضوع اینجاست چگونه ؟! دوستان می تونید به صفحه ی Google insights برید و کلمات کلیدی و سرچ کنید و ببینید چه کلماتی بیشتر جستجو شده .. به نظر من از این بهتر نمیشه.

۲- محتوای منحصر به فرد

داشتم دیروز وبلاگ آرمانم رو میخوندم راجب کپی کردن گفته بود و واقعا خنده دار بود , البته خنده دار نه به معنی تمسخر بلکه به معنی گریه که واقعا چرا نمی خواهید قبول کنید که بابا جان مطلب کپی دیگه مرد . ایده جدید داشته باشید مطلب جدید بزارید بگذارید بقیه هم از اطلاعات شما استفاده کنن , شاید یه مطلب نو شما اسم اینقدر محبوب شه که خیلی گل کنید . واقعا تا اینجا فقط از لحاظ جنبه ی کلی گفتم و ربطی به سئو نداشت . ولی حالا چرا من اینقدر دارم میگم مطلب منحصر به فرد !؟ به خاطر اینکه گوگل به مطالب منحصر به فرد خیلی بیشتر اهمیت میده و اون مطلب رو بیشتر بهش بها میده , کافیه مطلب خودتون رو بنویسید و چند کلید اشتراک گذاری هم پایین سایت خودتون داشته باشید , بعد میبینید که مطلب شما تبدیل به چی میشه !!

۳- اهمیت عنوان و متا تگ ها

عنوان و متا تگ یکی از مهمترین و حیاتی ترین نقش هارو در سئو سایت شما دارن . سعی کنید فکر کنید و جمع بندی کنید و اون رو به عنوان عنوان سایتتون انتخاب کنید . اگه وبلاگ هستید سعی کنید اسم عنوان سایتتون رو هم به فارسی بنویسید و هم به انگلیسی .

و اما متا تگ , خوب چند متا تگ مهم هست برای سئو کردن که با اندکی جستجو می تونید پیدا کنید ولی مهم ترین های اون ها متا تگ های keywords و description  هست سعی کنید برای استفاده از کلمات کلیدی از ۱۰ کلمه ی کلیدی موثر استفاده کنید (توضیحات این نوع کلمات کلیدی بالا ذکر شده) و برای متا تگ توضیحات سعی کنید از ۱۶۰ کاراکتر استفاده کنید .

– چگونه عنوان سایت خودم را بهینه کنم؟

خوب اهمیت عنوان سایت شما در علم سئو خیلی حائز اهمیت و مهم هست . حالا چگونه عنوان رو بنویسیدم و در چند کاراکتر محدود کنیم ؟ به نظر من سایت خودتون رو جمع بندی کنید و ببینید هدف شما و محتوای سایت شما چی هست ؟ از اون مهم تر اسم سایت شما چی هست ؟ به فرض مثال یک سایت داریم با نام “کروز” و متحوای این سایت امنیت و هک هست  . عنوان این سایت میشه “کروز | Creuse | بهترین تیم هک و امنیت در ایران  ” خوب این عنوان ۴۶ کاراکتر را در بر گرفته و یک عنوان اون کروز به فارسی و Creuse به فرانسه و محتوای کل سایت در مرحله ی بعد در سایت درج شده . برای سئو سایت شما میشه گفت کاراکتر های عنوان شما باید بین ۶۰ تا ۷۰ باشد و بهترین کاراکتر ۶۶ تاست .

– چگونه متا تگهای سایتم را بهینه کنم ؟

خوب توضیحات متا تگ رو در قسمت ۳ ذکر کردم اما برای کامل کردن مبحث سعی کنید طبق توضیحاتی که گفتم متا تگ هایی که استفاده می کنید بیهوده نباشه فقط متا تگ هایی رو استفاده کنید که لازم هست برای کلمات کلیدی در متا تگ ها سعی کنید از اسم سایتتون استفاده کنید و همینطور محتوا مثلا اگه سایت شما در رابطه با ماشین هست نسبت به محتوای سایتتون میتونید از کلمات کلیدی : “عکس ماشین ” “قیمت ماشین ” و … استفاده کنید .

۴- ایجاد و بهینه کردن سر عنوان و سر فصلها

برای بدست آوردن نتیجه ی دلخواه باید حتما قواعد استفاده از heading هارو بیاموزید . احتمالا شما هم دیدید قسمتی از ویرایشگر شما نوشته Heading 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , خوب اینجا هم مثل دوران دبستان شماست که نوشتن یک سری قواعد داشت و شما اسمش رو می گذاشتید قواعد نوشتن , اینجا هم کاملا مثل دبستان هست ولی ما اسمش رو میگذاریم قواعد سئو سایت .

مهم ترین سرعنوان (ترجمه فارسی Heading ) برای موتور های جستجو شماره ۱ هست یعنی در واقع Heading 1 حتما از عنوان نوشته که استفاده می کنید پایین توی محتوای نوشتتون از این عنوان با سر عنوان ۱ استفاده کنید.

سعی کنید یک بار از H1 , و بعد به ترتیب اهمیت سرفصل ها و تیتر ها از H2 ,3 , 4, 5, 6 استفاده کنید .

۵- دنبال کردن فعالیتهای رقبا

دنبال کردن رقبا خیلی هم خوبه به نظر من , شما در هر شغلی باشید با هر محتوای سایتی رقبایی بسیاری دارید ! بــــله عزیزم این یک واقعیت هست اینقدر هم مهم هست که در گام های کاری سئو   من گنجوندم شما باید همیشه فعال باشید و اگاه ببینید رقبای شما از چه برنامه ها اسکریپت ها ایده ها استفاده کردن . از چه راهی سایت خودشون رو در PR (پیج رنک) کشوندن بالا . همیشه به روز باشید و سعی کنید جدید ترین مقالات رو بخونید . مطمئن باشید وقتی اسم از رقیب میارم بحث جنگ نیست .. کاملا برعکس بحث پیشرفت شما و سایتتون هست .

نکاتی که باید از سایت های رقبای خودتون دنبال کنید :

  1. تعداد لینک های ورودی و خروجی
  2. پیج رنک سایت رقبای شما و دلیل افزایش یا کاهش
  3. کلمات کلیدی که در صفحات یا در پست ها استفاده شده
  4. پیج رنک سایت هایی که تبادل لینک کردن با سایت مورد نظرتون

۶- ایندکس شدن

خوب این مورد هم به نظر من خیلی مهم هست . ایندکس شدن شما در موتور های جستجو و طریقه ی اینکه به ربات ها بگویید کجا رو ایندکس کنن و کجا هارو ایندکس نکنن واقعا مهمه . شما حتما یک فایل robots.txt بسازید . طریقه ی ساختنش در وب مستر تولز گوگل هست و در سایت های دیگه هم هست کافیست اندکی جستجو نمایید . در ضمن جدیدن فایلی به اسم هیومن (انسان) هم اضافه شده برای اینکه به ربات ها بگویید ما انسان هستیم که برای اطلاعات بیشتر می تونید به سایت خوب هیومن  تشریف فرما شید و خلاصه فایل هیومن خودتون رو بسازید

– طریقه بهینه کردن و ساختن فایل  robots.txt

خوب مواد لازم : یک عدد Notpad ترجیحا ++ باشه کسل نشید وسط راه .

خوب فایل رو باز می کنید توش تایپ می کنید

User-agent: *

بعد ذخیره میکنید و آپلود میکنید تو هاستتون . دقیقا ریشه اصلی هاست میریزید یعنی www یا public یا هرچی که فکر می کنید ریشه هست .

نکته : بنده توضیح دادم ساختن فایل و آپلود چگونه هست ولی شما اینکارو نکنید و نسبت با سایتتون یک فایل روبات درست و حسابی بسازید . (سایت هایی هستن که شمارو در این راه یاری کنند )

۷- ثبت نقشه سایت

نقشه ی سایت هم در ایندکس شدن صفحات شما نقش بسیار بسیار کلیدی ایفا میکنند . طریقه ی ساختن نقشه ی سایت خوب برای هر سایتی فرق میکنه ولی برای وردپرس به لطف دوستان پلاگین نویس نقشه های سایت ساز فوق العاده در ابعاد و اندازه و ظاهر های گوناگونی داریم که اگه دوست داشتید برید به سایت وردپرس و افزونه مورد نظرتون رو دانلود و آپلو کنید یا با خود وردپرس نصب کنید مستقیم .

خیلی خوب بعد از نصب خیلی محترمانه بلند شید و برید به سایت گوگل و سرچ کنید web master Tools که وب مستر گوگل و وب مستر تولز بینگباز میشه برای شما , که خوب به نظر من شما توی هر دو ثبت نام کنید ولی من گوگل رو آموزش میدم به خاطر اینکه آمار جستچو در گوگل و در ایران بیش از ۹۷% هست .

من آموزش ثبت در گوگل وب مستر تولز رو توضیح نمیدم اگه این کارو انجام ندادید یک جستجوی کوچک میتونید به نتیجه دلخواه برسید و مطمئنا بهتر از من توضیح دادن . اما ثبت نقشه ی سایت در گوگل وب مستر ..

بعد از انتخاب سایتتون هم در صفحه ی اول میتونید پایین صفحه نوشته Sitemap و پایینش More که میتونید از اینجا وارد شید و هم میتونید Site Configuration برید و در قسمت sitemap سایتتون رو ثبت کنید .

ﻪﺘﻜﻧ : ﻞﺒﻗ ﺯﺍ ﺖﺒﺛ ﻥﺩﺮﻛ ﺪﻴﻧﻮﺘﻴﻣ ﻪﺸﻘﻧ ﻯ ﻥﻮﺘﺘﻳﺎﺳ ﻭﺭ ﺖﺴﺗ ﺪﻴﻨﻛ .. ﻦﻳﺍ) ﻰﻠﻴﺧ ﻪﺑﻮﺧ (

ﻪﺘﻜﻧ : ﺱﺭﺩﺁ ﻪﺸﻘﻧ ﻯ ﺖﻳﺎﺳ ﺎﻤﺷ ﺪﻌﺑ ﺯﺍ ﺐﺼﻧ ﻪﻧﻭﺰﻓﺍ ﻪﺑ ﻦﻳﺍ ﺕﺭﻮﺻ ﺖﺳﺍ  sitemap.xml :

و بعد از ثبت میتونید ببینید چند صفحه ی شما ایندکس شده ..

۸- چک کردن لینکهای داخلی سایت

خیلی اوقات ما در جستجو های خودمون به مشکل بر میخوریم و میبینیم این صفحه دیگه وجود نداره .. خوب من کاری ندارم این موضوع برمیگرده به تنظیمات پیوند یکتا  نو شما یا پاک شدن صفحه, این به هم ریختگی لینک ها اصلا برای سئو شما خوب نیست . برای اینکه سئو داخلی لینک هاتون رو چک کنید ابزار های زیادی هست برای چک کرد من برای شما یک نرم افزار رو معرفی میکنم , طبیعتا نرم افزار های دیگری هم هست که شما میتونید از اون ها استفاده کنید ولی به نظر من این نرم افزار میتونه برای شما خیلی مفید باشه تا لینک های شکسته خودتون رو پیدا کنید و تعمیر کنید .

۹- در نامگذاری عکسهادقت کنید

امروزه جستجوی عکس ها کمتر از جستجوی کلمات نیست . و این رو باید در نظر گرفت که سئو کردن عکس ها همانند صفحات مهم هست . به فرض مثال ما کلمه ی کلیدی “بیمه” رو داریم و میخواهیم عکس برای صفحه متنشر کنیم . خیلی بهتر هست که اسم عکس آپلود شده رو هم “بیمه ۱” بگذاریم و عکس های بعدی رو به ترتیب شماره ۲ ۳ ۴ ۵ بگذاریم .

۱۰ – تاثیر عنوان و ALT تصاویر در سئو

وهنوان در تصاویر بسیار بسیار مهم هست , شاید بتونم بگم اینقدر مهم هست که نوشتنش میتونه روزانه چندین هزار کاربر رو از شما بگیره یا به شما اضافه کنه !! به فرض مثال روزانه هزاران نفر در گوگل از واژه ی “موبایل” برای پیدا کرن عکس استفاده میکنن . حالا شما با نوشتن عنوان میتونید توی جستجوی این چند هزار نفر قرار بگیرید پس به هیچ وجه بیخیال عنوان نشید .

مورد بعدی اهمیت Alt هست شاید در موردش چیزی نشنیده باشید شایدم شنیده باشید ولی در کل بطور معمول سایت هایی که تصاویر را بدون alt رها میکنند باعث میشود تصاویر سایت شما توسط گوگل در نتایج Google Images ظاهر نشود . این یه نکته ی کوچک بود لطفا برای عکس های خودتون Alt حتما اضافه کنید . البته جا داره بگم که اشتابه وارد کردن Alt میتونه تاثیر منفی در بر داشته باشه . برای نوشتن Alt هم شما احتیاج دارید به کلمات کلیدی درست برای اسم فایلتون .

۱۱- جستجو برای کلمات کلیدی

حتما برای کلمات کلیدی برنامه ریزی انجام بدید و خوب کلمات کلیدی خودتون رو آنالیز کنید . بخش مهمی از سئو سایت شما کلمات کلیدی موثر هستند . من در بالا توضیح دادم چگونه کلمات کلیدی خودتون رو پیدا کنید ضمن اینکه شما باید حتما کلمات کلیدی سایت خودتون رو با سایت های رقیب مقایسه کنید .

۱۲- استفاده مناسب از متاتگ و کلمات کلیدی

شما باید از متا تگ ها و کلمات کلیدی به درستی در نوشته هاتون استفاده کنید . شما می تونید با ۷ تا ۱۰ کلمه ی کلیدی نوشته ی خودتون رو تضمین کنید . حتما از کلمه های کلیدی هدفمند استفاده کنید و بی خود هرچیزی رو ننویسید . من امیدوارم این آموزش برای شما سودمند باشه و بتونه تو این راه کمکتون کنه .

۱۳- لینک داخلی

ساختمان کلی لینک های داخلی میتونه گلم بزرگی در سئو سایت شما باشه . ضمنا میتونید بازدیدکنندگانتون رو به قسمت های دیگه سایت هدایت کنید و این یعنی بازدید بیشتر و نگه داشتن بازدید کننده درون سایتتون . این یک کار ساده نیست ! باید بدونید کجا و چگونه بازدید کننده رو جذب کنید .

۱۴- بک لینک

خوب دوستان طبق آخرین گزارش های به دست رسیده سعی کنید این قسمت رو خوب بخونید . بک لینک چیست ؟ توضیح بلندی داره بهتره روی بک لینک کلیک کنید توضیحش رو کامل نوشتم اما نکته اینجاست که پاندای گوگل در یک حرکت جالب بیشتر سایت هایی رو که بک لینک زیاد ثبت میکردن رو یه حال اساسی داده و یا از لیست پاکشون کرده یا پیج رنکشون رو کم کرده !! جالبه نه ؟! حالا چه مقدار بک لینک نیاز داریم ؟! ببینید اول اینکه گوگل تمامی بک لینک های شما رو محاسبه نمیکنه !! یعنی اگه ۱۰۰۰ تا بک لینک ثبت کنید شاید ۱۰ تاشو گوگل بزنه !! دلیلش چیه ؟! دلیل خاصی نداره به قول دوست خوبمون مدیر سایت ۳eo میگفت شاید نمیخواد الگوریتمش لو بره و واقعا هم درست می فرمودند ایشون . در واقعا شما نباید دائما بک لینک ثبت کنید و بگید با بک لینک PR من افزایش پیدا می کنه این طرز فکر اشتباه هست بگذارید روال عادی طی شه و سعی کنید بک لینک هاتون رو چند ماه یک با اضافه کنید (برای کسانی که میخرند )

۱۵- پست گذاشتن در فرومها

فروم ها پر هست از افراد مختلف برای بازگو کردن سوالات و شنیدن جواب ها . سعی کنید در فروم های با پیج رنک بالا برید لینک سایتتون رو اونجا قرار بدید و کافیه در بخشی که تخصص دارید جواب چند نفر رو درست بدید اون وقت میبینید چه قدر بازدید سایت شما از اون سایت خواهد بود . دلیلش روشن هست واقعا همه از افراد متخصص خوششون میاد این یه چیز خیلی عادی هست . اگه زبان انگلیستون هم خوب هست در انجمن های پاسخ گویی مثل Yahoo Answer برید و سوالات رو جواب بدید بعد ببینید چه معجزه ای کرده این کار شما .

۱۶- ثبت سایت در لینکدونی ها

سعی کنید سایت خودتون رو در لینکدونی ها ثبت کنید . نمیدونیم تا حالا بالای سایت های مثل p30download یا Asandwonload یا … خیلی سایت های اینجوری دیدی یا نه هر روز ۱۰ تا پست میاد ۲۰۰۰ ۳۰۰۰ تا کلیک رو هر پست … به نظرتون کم هست ؟!  انتخاب با خودتون

۱۷- نوشتن مقاله در سایتهای پر بازدید

کار جالبی که در سایت همیار ورپرسی من دیدم این بود که الان بیشتر پست هارو افرادی میگذارند که نویسنده ی مهمان هستند , شعار جالبی استفاده کرده همیار وردپرس برای این کار نوشته برای همیار ورپرس ننویسید برای وردپرس بنویسید …

واقعا یه ایده ی محشر و عالی این به سود ۲ طرف هست هم ادمین همیار و هم نویسنده های سایت !! چرا ؟! این دقیقا مثل بدو بستون هست . شما مقاله می نویسید برای سایت وردپرسی بازدید سایت میره بالا و آپدیت میمونه و جز ثواب معنوی بیشتر کسانی که مقاله رو میخوننه اسم شمارو میخونن و کنار اسم شما سایت شما هست .. و مطمئن باشید ۹۰% میگن سایت این شخص چجوری هست ؟! و این جوری بازدید شما هم تضمین میشه !!! چی از این بهتر ؟!

۱۸- عضو شدن در شبکه های اجتماعی برای سایت خودتون

یک کار عالی برای سئو این هست که شما بعد از نوشتن نوشته اون رو به صفحه ی شبکه های اجتماعی مثل توییتر و فیس بوک و گوگل پلاس به اشتراک بگذارید !!! ببا این کار شاید اعضای لیست شما هم مشتاق شوند و یه دید و بازدید از سایت شما بکنن و ضمن اینکه شما میتونید یک فن پیج داشته باشید و طرفداران سایتتون رو تو شبکه ی اجتماعی در یک نقطه جمع کنید .. سیاست گذاری این کار با خودتون هست اون زمان میتونید خیلی کار ها انجام بدید !!

۱۹- ثبت خوراک RSS

بیشتر سایت ها و وبلاگ ها چیزی به اسم خوراک RSS دارن که خوب واقعا توضیح دادنش خیلی طولانی هست و خیلی خلاصه میتونم بگم یک چیز واجب هست برای هر وبسایت دلیلش روشن هست خیلی از سایت ها مثل فید سایت wp-persian یا قسمت لینکدونی هایی که در بالا عرض کردم با همین فید مطالب شما رو نشر میکنن . ساختن فید برای وبلاگ های وردپرس که به آسانی هست و با زدن آدرس http://example.net/feed میتونید فیدتون رو ببینید . به همین راحتی اگر علاقه مند بودید و بیشتر خواستید از فیدتون استفاده کنید میتونید از فید بارنر گوگل استفاده کنید در این مورد هم می تونید به آسونی با کمی جستجو طریقه ی عضویت و آموزش کاملش رو پیدا کنید .

خوب مطلب تمام شد و من فکر میکنم این نکات کامل نبود ولی ناقص هم نبود و میشه گفت مرجع خوبی هست برای کسانی که علاقه دارن بیشتر اطلاعات راجب سئو داشته باشن و سایتشون رو روز به روز پیشرفت بدن . اگه مطلب ناقص بود من عذ خواهی میکنم , در هر صورت من شایان مرادی برای شما آرزوی بهترین هارو دارم.

دیدگاه های این مقاله

  1. علی

    خوب و آموزنده بود
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *