امروز جمعه ۳ آذر ۱۳۹۶
09129313870
09132293870
09202293870
09356663870
02189783870
03195023870

ایده پردازان مهرگستر

خدمات طراحی و میزبانی وب و ثبت دامنه

  • ایده پردازان مهرگستر
  • ایده پردازان مهرگستر
  • ایده پردازان مهرگستر
  • ایده پردازان مهرگستر
shadow
نوشته شده در ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۷ | 727 بازدید

روانشناسی رنگها در طراحی وب سایت

با سلام خدمت مخاطبان خوش سلیقه و حساس در انتخاب رنگ ها و تزئین سایت که یکی از نکات بسیار مهم در جذابیت سایت می باشد. به علت اهمیت این موضوع مطالبی در این خصوص تهیه و گردآوری شده است.

مقدمه

یکی از اصول بسیار مهم و کلیدی در طراحی صفحات وب، توجه به اصل رنگ بندی صفحات و استفاده از رنگ های مکمل و ترکیبی مطلوبی است که کاربران بتوانند براساس اصل سهولت و جذابیت صفحه، به مشاهده مطالب آن بپردازند.

این که چه رنگی متناسب سایت های وب است، پرسشی است که کارشناسان وب ، خیلی پاسخ جامع و کاملی برای ان ارایه نکرده اند و کم تر متخصصان طراحی وب به روان شناسی رنگ ها در طراحی سایت، توجه کرده اند.

اما به هر حال یک اصل کلی وجود دارد که می گوید: در رنگ بندی یک صفحه، باید به این موضوع توجه شود که این رنگ قرار است در چه صفحه ای و با چه موضوعی به کار رود. یعنی اصل توجه به عملکرد و موضوعیت سایت، در رنگ بندی مطالب مهم است. سایت های دولتی و به طور کل، سایت هایی با بازدیدکننده بسیار بالا، معمولا از رنک سفید برای زمینه صفحات و رنگ آبی برای لینک های صفحه و رنگ بنفش برای لینکهای مشاهده شده که به عنوان default برنامه فرانت پیج نیز به کار می رود، استفاده می کنند.

سایت هایی که بیش تر جنبه شخصی دارند، از رنگ های مکمل استفاده می کنند. مثلا رنگ سبز پر رنگ در کنار سرمه ای، جذابیت خاصی به سایت هایی با موضوعیت بازرگانی می دهد. و یا در طراحی سایت های کودکان، از رنگ های خیلی شاد استفاده می شود.

به هر حال توجه به کارکرد کد رنگ ها در طراحی صفحات وب از اهمیت مهمی برخوردار است. در ادامه این مطلب، فقط قصد یادآوری نوع روان شناسی هر رنگ درمخاطبان از دید روان شناسان داریم و فعلا در مورد این که چه نوع رنگی برای چه سایتی مناسب است ، صحبت نمی کنیم. اگر چه این توضیحات، خود نیز بیان گر استنتاجات خوبی هستند که وب مسترها را در گرافیک سایت، به خوبی هدایت می کند.

بهترین رنگ نداریم!

در مدیریت نوین یک اصل پذیرفته شده وجود دارد که یک بهترین شیوه مدیریت در کار وجود ندارد. ترکیب و هماهنگی و استقرار یک نظام در رنگ بندی صفحات وب نیز، چنین رویکردی دارد. تجربه و نوع علاقه و هنر web designer هست که سایتی را برای ما جذاب و سایتی دیگر را next می کنیم. نکاتی که می بایست در زمان طراحی گرافیکی سایت در نظر داشته باشیم به شرح زیر هستند :

اثر روان شناسی رنگ
قابلیت خواندن متون صفحات سایت . مثل سایت : (www.irna.com)
رنگ متمم رنگهای انتخابی برای بک گراند ، گرافیک ها، لینک ها و متون ( مثل سایت http://www.HiGrade.ir )
وجود تطبیق رنگی بین لوگوها و آرم های صفحات با رنگ بندی متون و مطالب به کار گرفته شده (مثل سایت http://www.karvarz.com )
توجه به نوع مخاطب و بازدیدکننده بخش های مختلف سایت .

سایتی مانند یاهو ، که روزانه میلیون ها مخاطب دارد و از صدها بخش متنوع تشکیل شده است، برای هر بخش خود از یک چیدمان و رنگ بندی خاصی در طراحی صفحات اکتیو، استفاده کرده است . مثلا بخش کودکان یاهو با بخش بازرگانی ان بسیار تفاوت دارد.

۵ اصل مهم:

لیست زیر مشخصه هایی از رنگ ها را که هنگام طراحی باید مدنظر داشته باشید بیان میکند:

رنگ ها اثر زیادی روی احساسات ما در ۹۰ ثانیه اول دیدن میگذارند.
اثر رنگ میتواند بیننده را ترغیب به خرید یک جنس از شما کند.
رنگ ها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمیکنند ، بلکه اثر خود را کاملا در رفتار ما نشان میدهند.
اثر گذاری رنگ در فرهنگ های مختلف گوناگون است!
هر رنگ به تنهایی یک پیام مخصوص به چشم بیننده میفرستد .به قول مک لوهان ، رسانه همان پیام است.

روان شناسی رنگ ها

به طور کل ، رنگ ها دارای خصیصه های خاصی هستند که در زیر به بخشی از این مولفه های موجود در رنگ ها اشاره شده است :

سفید:

اشاره دارد به صداقت، پاکیزگی، صمیمیت، ملایمت و معاصر بود ن چیزی. سفید بهترین رنگ برای بک گراندهای وب است. در تجارت سفید رنگ خستگی گیر و انرژی بخش است.

سیاه:

اشاره دارد به ظرافت ، قدرت ، دلیری ، شهامت ، فریبندگی ، شیطان ، مهارت و باستان . مشکی برای رنگ متن روی یک پس زمینه روشن ایده آل است. این رنگ بعنوان رنگ پس زمینه چشم را خسته میکند .

قرمز:

توانایی، هیجان، احساسات شدید، سرعت، خطر و تهاجم. این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب میکند. در تجارت به معنی وام و بدهی است. این رنگ شدیدترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع میکند.

آبی:

امنیت، اعتماد، مسئولیت پذیری، سرما، ایمان، وفاداری، وابستگی وجاه و جلال. آبی دومین رنگ عوام پسند است. در تجارت بمعنای ضمانت مالی است .

سبز:

تندرستی، فراوانی، حاصلخیزی ، آزادی، شفا و بهبودی، طبیعت، پیشرفت، حسادت و خونسردی. در تجارت بیانگر مقام و ثروت است. این رنگ در چشم ها راحت تر از همه دیده میشود.

قهوه ای:

تاثیر گذاری، متانت، توانگری مالی و کمک کننده بودن. قهوه ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است.

خاکستری:

صمیمیت زیاد، اعتبار و نفوذ و عملی بودن. در تجارت بمعنای سنت گرایی است.

صورتی:

ملایمت، شیرینی، ظرافت و زنانگی، خوب بودن، بی گناهی و پرورش کودک.

بنفش:

وقار، معنویت، شاهانه بودن، عیش و نعمت، دارایی، اعتبار و نفوذ، سوگواری و مهارت. در تجارت بزرگ نشان دادن است. بنفش طرفداری از سبک های هنرمندانه است.

نارنجی:

سرزندگی و شوخی، لذت و خوشگذرانی، تعادل گرمایی، تشویق کردن، چالاکی و نیرو، تحمل و بلند همتی.

زرد:

نور خورشید، گرمی، خوشی، نامردی، ترسویی و حسادت. در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و برای تاکید نیز خوب است. زرد باعث افزایش تمرکز شده، سوخت و ساز را زیاد میکند و سخت ترین رنگ برای چشم هاست.

طلایی:

نشانگر گران بودن و پرستیژ است .

نقره ای:

سرما ، علمی بودن و اعتبار و پرستیژ است .

پس وقتی میخواهید رنگی انتخاب کنید باید درباره بازار نهایی کار خود باندیشید. چه احساساتی را میخواهید برانگیخته کنید ؟ اول کمی درباره چشم انداز احساسی هدفتان فکر کنید و نیز پیامی که از راه دید میخواهید منتقل کنید.

بعد رنگ خود را انتخاب کنید! توجه داشته باشید که گرافیک صفحات وب، امروزه نقش زیادی را در ارایه دکترین رفتار سازمانی الکترونیکی مراکز رسانه ای غرب به مخاطبان در اختیار دارند و LOGO ،BANNER ،TIZERها، فوق العاده در تحکیم مفاهیم به مخاطبان وبی موثر هستند.

نکات ارائه شده با کمی تحلیل می تواند در انتخاب نما و ظاهری آراسته برای طراحی سایت کمک بسیاری به شما نماید و البته پیشنهاد می شود که ابتدا طراحی ظاهری سایت خود را در ابزارهایی مانند فتوشاپ انجام دهید تا بتوانید ظاهر دلخواه و مورد علاقه خود را قبل از صرف زمان طولانی مشخص نمایید و از آن به عنوان مدلی از ظاهر سایت خود استفاده نمایید.

منبع: سایت پارس فناوران

چاپ این صفحه
لینک کوتاه این محصول : http://ipmg.ir/?p=2231
دیدگاه ها (بدون دیدگاه)

Leave a Reply

افتخارات ما

  • امور
  • بیمارستان فوق تخصصی نور افشار تهران
  • شرکت سهامی ذوب اهن اصفهان
  • برخی شعب بیمه ایران
  • برخی شعب بیمه معلم
  • صندوق های نسوز جهان اصفهان
  • طراحی و ساخت تندیس راه هشتم
  • فروش اینترنتی پنبه ریز اصفهان
  • کانون آگهی و تبلیغات تاش
  • کانون فرهنگی رایت الحسین علیه السلام
  • کانون وکلای دادگستری استان بوشهر
  • کمیته امداد امام خمینی اصفهان
  • گروه صنعتی اسنوا
  • مرکز فرهنگی الغدیر اصفهان
  • موبایل ایرانی مینیاتور
  • نمایندگی انحصاری میل لنگ سانز اسپانیا در ایران
  • بازرگانی لادانی
  • سازمان منطقه آزاد کیش
  • گروه صنعتی فراز