آیا فروشگاه اینترنتی یک ضرورت است
یک بازاریاب برای تشویق مشتریانش به خرید کالا و یا خدمات آنان را با منافع این خرید آشنا کرده و سپس خرید کالا و خدمات را تبدیل به یک ضرورت می کند. سپس با توجه به شرایط اقتصادی مشتری و شرایط عرضه کالا و خدمات خود شرایطی را برای مشتریانش محیا می کند، که بتوانند کالای او را خریداری کنند و فروش انجام میشود.
برای اینکه بدانیم آیا فروشگاه اینترنتی یک ضرورت است واقعا لازم است یا خیر میتوانیم با نگاه یک بازاریاب به آن نگاه کنیم.
یک بازاریاب حرفه ای باید سوالاتی را از مشتریانش بپرسد.که پاسخی در راستای هدف او داشته باشد.
دقت کنیدمشتری هنوز تصمیم قطعی برای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی نگرفته است . در دوحالت مشتری داشتن یک فروشگاه را به نفع خود فرض کرده است در یک حالت او میزان منفعت را میداند و در یک مرحله میزان منفعت را نمی داند. این مرحله ای است که یک بازاریاب مستندات واقعی درصد فروش فروشگاهای آنلایت میتواند مشتریان خود را ترغیب به احداث یک فروشگاه کند.
اگر به فروشگاه های اینترنتی درجه یک ایران نگاهی بیاندازیم خواهیم دید که آنها در مدت ۱۰ سال به جایگاهی رسیده اند که هیچ فروشگاهی در ایران به پای آنها نمی رسد.
کدام فروشگاه غیر آنلاین را سراغ دارید که بتواند از یخچال تا کود حیوانی را بفروشد. این امر تنها در یک فروشگاه آنلاین امکان پذیر است .
از طرف دیگر یک فروشگاه آنلاین که تنها یک محصول را عرضه میکند، در ظرف مدت یکسال میتواند تا ۸۰% فروش فروشگاه واقعی را انجام دهد، این به دان معنا است که شما با ایجاد یک فروشگاه آنلاین ظرف مدت یک سال درآمد خود را ۸۰% افزایش میدهید . اگر شما مدت زمانی در زمینه ی فروشگاه داری ، فعالیت کرده باشید، میدانید که امکان این میزان فروش از یک فروشگاه واقعی وجود ندارد و در بهترین حالت فروشگاه تازه تاسیس شده، در سال اول تنها مخارج خود را تامین خواهد کرد و دیگر نیازی به تزریق سرمایه به آن نیست.
شما برای ایجاد یک فروشگاه واقعی باید یک مکان را اجاره کنید.هزینه اجاره یک فروشگاه واقعی در یک مکان عادی ماهیانه بین ۷ تا ۱۷ میلیون خواهد بود، این جدا از مبلغی است که باید به عنوان بیعانه نزد صاحب مغازه بگذارید، که رقمی بین ۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان است. که بصورت نقد ، چک و یا سفته نزد صاحب مغازه به امانت گذارده میشود.
یک مغازه در یک مکان خوب شرایط اجاره خاصی دارد ، شما ممکن است علاوه بر اجاره، پرداخت درصدی از سود به صاحب مغازه را نیز در قرارداد داشته باشید.
هزینه بعدی هزینه های جاری خود فروشگاه است : هزینه آب، برق ، گاز، حقوق، مالیات و غیره یک فروشگاه اینترنتی هزینه ، آب ، برق ، گاز را ندارد ، هزینه حقوق را کمی بررسی کنیم:
یک کارگر ساده ماهیانه ۹۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می کند و سالیانه مبلغی سنوات نیز به وی تعلق میگیرید . این کارگر ماهیانه ۲.۵ مرخصی دارد که اگر به تعطیلات رسمی کشور اضافه شود، سالیانه نزدیک به ۶۰ روز مرخصی خواهد شد.این هزینه را بابت تبلیغات یک سایت اینترنتی انجام دهید این هزینه در گوگل ادوردز به معنی این است که سایت شما همواره در رتبه اول گوگل خواهد بود . از تعطیلات و مرخصی و سنوات هم خبری نیست و رتبه بالای گوگل تنها بعنوان یک کارگر ساده برای شما کار نخواهد کرد. وقتی رتبه یک گوگل باشید، مشتریان زیادی خواهید داشت ، مشتریانی که اگر بخواهید در یک فروشگاه واقعی داشته باشید ناچار به استخدام یک فروشنده ماهر با ماهیانه ۳ میلیون تومان حقوق هستید.
هزینه بعدی مالیات است یک فرشگاه واقعی باید مبالغی را پرداخت کند این مبالغ را بررسی کنیم:
حق ثبت فروشگاه در سازمان صنفی بصورت سالیانه، این مبلغ در فروشگاه اینترنتی وجود ندارد.
حق نصب تابلو : در فروشگاه اینترنتی این هزینه در سرجای خود هست و شما بابت داشتن بنر و تبلیغ باید هزینه های مادی و زمانی انجام دهید.
مالیات بر درآمد: این مالیات نیز سر جای خود باقی است .
یک فروشگاه در حالت حداقل ۸۰%فروش شما در سال را به انجام رساند مقدار هزینه بابت آن پرداخت خواهید کرد.
یک منشی استخدام کنید با حقوق ماهینانه ۹۵۰ تومان و محتوا گذاری سایت رابه او بسپارید. این کار شما هم یک منشی دارد هم یک فروشنده.اگر هر دو را استخدام کنید ماهیانه دو برابر حقوق یک نفر را باید پرداخت کرد.
شرکت ارائه دهنده خدمات طراحی سایت محتوا گذاری را در ازای دریافت هزینه انجام میدهند. با توجه به اینکه راه اندازی کمپین های تبلیغاتی در این حالت بصورت حرفه ای انجام شده و تمام محتوا ها برپایه سئو ایجاد میشوند . این هزینه بسرعت با افزایش میزان فروش جبران خواهد شد.
ثروتمندترین شرکت های دنیا برپایه تجارت الکترونیک بنیان گذاری شده اند. واحد پول الکترونیک روز به روز جای واحد های پولی واقعی را میگیرد. روزنامه ها و مجله ها یکی بعد از دیگری به حالت الکترونیک تبدیل میشنوند، فروشگاه های زنجیره ای در آمریکا و اروپا شروع به دیجیتال شدن کرده اند. در یک چشم بهم زدن فروشگاه های سنتی تبدیل به فروشگاه های آنلاین خواهند شد.
شرکت های مانند رنو بجای اینکه هزینه های گزافی را بابت احداث فروشگاه در سراسر دنیا کنند. با یک فروشگاه آنلاین ، قطعات یدک خود را به سراسر تعمیرکاران مجاز خود در سراسر دنیا ارسال می کنند.
اگر امروز برای فروشگاه آنلاین هزینه نکنید ، فردا باید چندین برابر برای رقابت با رقیبانی که امروز از شما ضعیف تر هستند هزینه کنید.